Πέντε πράγματα να αλλάξουν στο Ηράκλειο και θα βελτιωθεί αμέσως η καθημερινότητα των κατοίκων του.
Έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχουν πια αρκετά κεφάλαια για ριζικές αλλαγές.
Υπάρχουν όμως επεμβάσεις που δεν χρειάζονται τόσα χρήματα.
Βούληση χρειάζεται.
Ας πούμε το ξήλωμα ή έστω η μη τοποθέτηση άλλων στηθαίων στους ήδη στενούς δρόμους της πόλης αυτής.
Το 80% του μποτιλιαρίσματος στο Ηράκλειο είναι αποτέλεσμα αυτού του μικρού τείχους που έχει τοποθετηθεί στη μέση των κυριότερων δρόμων για να χωρίζει τα δύο κυκλοφοριακά ρεύματα.
Προφανώς και αν οι δρόμοι μας είχαν το σωστό πλάτος,θα λειτουργούσε το όλο πράγμα μια χαρά.Πείτε μου εσείς ποιος δρόμος στο Ηράκλειο έχει (τουλάχιστον) τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση για να πρέπει να μπει στηθαίο;
Ένα κομμάτι της παραλιακής,ίσως.Επίσης η Λεωφόρος Καζαντζίδη;
Δε θυμάμαι κάποιον άλλο.
Λέμε τρία ρεύματα ανά κατεύθυνση γιατί με τα δύο δε γίνεται δουλειά.
Ειδικά αν το ένα λειτουργεί και σαν χώρος στάθμευσης των πελατών των καταστημάτων που βρίσκονται σε αυτούς τους δρόμους.
Έτσι η Λ.Κνωσσού έχει δύο και δύο ρεύματα,το ίδιο και η 62 Μαρτύρων,η Αντιστάσεως,η Πεταλοειδής…
Είναι χτισμένο έτσι το Ηράκλειο,που δεν υπάρχει πρακτικά χώρος για να φτιαχτούν δρόμοι με μεγαλύτερο πλάτος.Συν το γεγονός ότι σε όλες τις προαναφερθείσες οδικές αρτηρίες η μία από τις δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση λειτουργεί και σαν χώρος στάθμευσης για τα καταστήματα που βρίσκονται εκεί.
Θα μπορούσε βέβαια ο Δήμος να μάζευε τα σταθμευμένα οχήματα στην Κνωσού,όπως είχε ανακοινωθεί όταν φτιάχνονταν ο δρόμος στους Ολυμπιακούς Αγώνες,απλά μετά θα έπρεπε να κλείσουν και οι εκατοντάδες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται πάνω στον δρόμο αυτό.
Άρα πρακτικά το μόνο που μπορεί να γίνει είναι να φύγει το στηθαίο και μαζί με αυτό θα μειωθεί και το μποτιλιάρισμα,όπως και τα σκηνικά που βλέπουμε καθημερινά στην πόλη.
Λεωφορεία που μπλοκάρουν την κίνηση,κάποιος που μπορεί να τράκαρε ή να έμεινε στον δρόμο και να κλείνει την κυκλοφορία γιατί φυσικά το στηθαίο εμποδίζει τα αυτοκίνητα που ακολουθούν να τον προσπεράσουν,ενώ η δεύτερη λωρίδα,που θα λειτουργούσε για αυτό τον σκοπό,είναι μονίμως μπλοκαρισμένη από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
Μονόδρομοι
Άλλη ιστορία που κάνει τη ζωή κόλαση στο Ηράκλειο είναι όλα αυτά τα στενάκια με τη διπλή κυκλοφορία!
Βλέπεις ότι ο ένας έχει χτίσει πάνω στον άλλον και ο δρόμος με τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα των ιδιοκτητών των σπιτιών ίσα-ίσα που αφήνει χώρο για περάσει ένα και μόνο αυτοκίνητο.
Γιατί δεν τον κάνεις μονής κυκλοφορίας,να τελειώνουμε;
Όλο το δίκτυο των δρόμων του Ηρακλείου θα έπρεπε να ήταν έτσι.
Εκτός κι αν αποφάσιζε κάποιος να απαγορεύσει το παρκάρισμα των αυτοκινήτων στις γειτονιές (στο κέντρο είναι ήδη απαγορευμένα).
Κάτι πρακτικά ανεφάρμοστο όμως.
[Φωτό:Παραλία Θεσσαλονίκης και Βόλου.Άμεση η οπτική επαφή όσων κάνουν βόλτα εκεί με τη θάλασσα.]
Παραλιακό μέτωπο
Κάποιοι φαντάστηκαν εκεί λίγο πριν το 2004,όταν και έγιναν τα μεγάλα έργα ανάπλασης του Ηρακλείου,ότι θα μπορούσε η πόλη να αποκτήσει ένα παραλιακό μέτωπο αντάξιο της Θεσσαλονίκης,του Βόλου ή άλλων πόλεων ανάλογης ρυμοτομίας.
Μόνο που το Ηράκλειο (στο κέντρο του) δεν έχει σε κανένα σημείο το ίδιο ύψος με την ακτογραμμή.
Η θάλασσα είναι πιο χαμηλά από εκεί που τελειώνει η πόλη για τον απλούστατο λόγο πως η πόλη είναι …υπερυψωμένη λόγω του μεσαιωνικού της τείχους (μπεντενάκι),ενώ από τον παλιό Καράβολα και μετά,που δεν έχει πια τείχη,έχει έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας,που αποκόβει την πόλη (και τους κατοίκους της) από το παραλιακό μέτωπο.
Ο σχεδιασμός όλης της περιοχής μαζί με την έλλειψη πάρκινγκ στον δρόμο αυτόν ή έστω μιας πεζογέφυρας για να μπορεί να παρκάρει ο κόσμος από το άλλο ρεύμα και να περνάει απέναντι ,αφήνει και αυτό το κομμάτι του παραλιακού μετώπου ουσιαστικά αναξιοποίητο.
Κάτι που φαίνεται και με γυμνό μάτι,αφού αν είχε αξιοποιηθεί η περιοχή,θα ήταν γεμάτη μαγαζιά διασκέδασης και εστίασης.Ενώ τώρα δεν έχει σχεδόν τίποτα.
Το Κέντρο
Το Κέντρο της πόλης είναι ένα ολόκληρο κεφάλαιο από μόνο του.
Προς το παρόν για όποιο μένει περιφερειακά (Άη Γιάννη,Φορτέτσα,Μεσαμπελιές,Ν.Αλικαρνασσό,Γάζι κτλ) είναι σχεδόν απαγορευτική η προσέγγιση του.Πρόσβαση στο κέντρο έχουν πια μόνο οι τουρίστες και όσοι μένουν σε γειτονιές πέριξ των τειχών.
Τι πειράζει,θα μου πείτε.Μπορούμε να μπούμε στο… GoogleMaps και να δούμε φωτογραφίες και βίντεο τουριστών.