
Το skai.gr σε συνεργασία με τον «Όμιλο Φροντιστηρίων ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ» θα δημοσιεύει τα θέματα και τις απαντήσεις τους καθ’ όλη τη διάρκεια των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Στον στίβο των Πανελλαδικών Εξετάσεων μπήκαν σήμερα, Παρασκευή 30 Μαΐου 2025, οι υποψήφιοι των ΓΕΛ, διεκδικώντας μία από τις 68.788 θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2025-26.
Οι μαθητές εξετάστηκαν στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Υπενθυμίζεται ότι για τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα αρχίσουν το Σάββατο 31 Μαΐου με το μάθημα των Νέων Ελληνικών.
Το θέμα της δημιουργικότητας και της σημασίας της κλήθηκαν να αναλύσουν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών των ΓΕΛ, κατά τη σημερινή, πρώτη ημέρα εξετάσεων.
Αναλυτικότερα, οι υποψήφιοι, πέραν των ερωτήσεων συντακτικού, λεξιλογίου και ερμηνείας, κλήθηκαν να γράψουν ένα άρθρο για το προσωπικό τους ιστολόγιο, 350-400 λέξεων, όπου θα αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους το σύγχρονο σχολείο οφείλει να καλλιεργεί τη δημιουργικότητα των μαθητών/ μαθητριών και οι τρόποι με τους οποίους οι ίδιοι επιλέγουν στην προσωπική τους ζωή να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους.
Δείτε εδώ: ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Η Εξεταστική Επιτροπή στρέφεται σε θέματα λιγότερο τυποποιημένα
«Το θέμα των φετινών εξετάσεων αποτελεί απόδειξη πως η Εξεταστική Επιτροπή στρέφεται σε θέματα λιγότερο τυποποιημένα, σε ζητήματα που απαιτούν την κρίση και την προσωπική άποψη των μαθητών.
Το θέμα της δημιουργικότητας των νέων σε σχέση με το σχολείο είναι ζητούμενο που απασχολεί έντονα την σχολική κοινότητα και τους μαθητές.
Όσον αφορά στις Β’ ασκήσεις, αυτές είναι σαφείς, σύμφωνες με τη θεωρία που αποτυπώνεται και στις ασκήσεις της Τράπεζας Θεμάτων», αναφέρει η κυρία Ειρήνη Σαραντίτη από τον «Όμιλο Φροντιστηρίων ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ».
ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
-
ΘΕΜΑ Α
Σύμφωνα με την Μπάρμπαρα Πομιεχόφσκα, η ανθρώπινη δημιουργικότητα αποτελεί συνδυασμό υπαρχουσών ιδεών, αλλά και παραγωγή νέων σκέψεων κριτικά επεξεργασμένων. Είναι βασικός παράγοντας προόδου του πολιτισμού που δεν γνωρίζει όρια και ακριβή προέλευση, σχετίζεται παρ’όλα αυτά, με την γλωσσική ανάπτυξη των ανθρώπων και εμφανίζεται από την βρεφική τους ηλικία. Τέλος, η δημιουργικότητα εκδηλώνεται συνήθως σε ενηλίκους, συνδέεται με την τέχνη, την επιστήμη και τα ταλέντα, ενώ ανασταλτικά σε αυτή επιδρούν τόσο οι βιολογικοί παράγοντες όσο και το κοινωνικό περιβάλλον.
-
ΘΕΜΑ Β
Β1.
Α. Σωστό
Β. Σωστό
Γ. Λάθος
Δ. Λάθος
Ε. Σωστό
Β2.
Οι γλωσσικές επιλογές που επιβεβαιώνουν ότι το κείμενο 1 αποτελεί δείγμα επιστημονικού λόγου είναι οι εξής:
- αναφορική λειτουργία της γλώσσας και γ’ πρόσωπο « Η αξία της δημιουργικότητας είναι … οικονομικά αδιαμφισβήτητη». Τα στοιχεία αυτά προσδίδουν αποστασιοποίηση του πομπού και αντικειμενικότητα στο ύφος του κειμένου.
- ειδική ορολογία «αποκλίνουσας σκέψης» , «εκπαιδευτικούς στόχους». Οι όροι αυτοί προσδίδουν αξιοπιστία στο κείμενο και εγκυρότητα, καθώς αποδεικνύουν την επιστημονική επάρκεια του συντάκτη.
Άλλες γλωσσικές επιλογές που μπορούν να αναφέρουν οι μαθητές είναι:
- παθητική σύνταξη «Η δυναμική σχέση της εκπαίδευσης μέσω των τεχνών με τη δημιουργικότητα έχει επιβεβαιωθεί ερευνητικά»
- οριστική έγκλιση «νοείται» , «οδηγεί» και επιστημική τροπικότητα «αδιαμφισβήτητα» που δηλώνει βεβαιότητα
- ονοματοποίηση « επίλυση προβλημάτων, η εξεύρεση λύσεων και η παροχή πολύτιμης εργασίας»
Το πρόγραμμα
Το πλήρες πρόγραμμα των Πανελλαδικών για τους υποψηφίους των ημερήσιων και εσπερινών Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ), καθώς και για τα ειδικά και μουσικά μαθήματα έχει ως εξής:
Παρασκευή 30-5-2025
- Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Γενικής Παιδείας)
Δευτέρα 2-6-2025
- Αρχαία Ελληνικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)
- Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών + Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής)
- Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας)
Τετάρτη 4-6-2025
- Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)
- Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών + Ο.Π. Σπουδών Υγείας)
- Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής)
Παρασκευή 6-6-2025
- Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών)
- Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών + Ο.Π. Σπουδών Υγείας)
- Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής)
Το πρόγραμμα για τα ΕΠΑΛ
Σάββατο 31-5-2025
- Νέα Ελληνικά
Τρίτη 3-6-2025
- Μαθηματικά (Άλγεβρα)
Πέμπτη 5-6-2025
- Ανατομία-Φυσιολογία II
- Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ)
- Δίκτυα Υπολογιστών
- Αρχές Βιολογικής Γεωργίας
Σάββατο 7-6-2025
- Ηλεκτροτεχνία 2
- Αρχιτεκτονικό Σχέδιο
- Ναυτικό Δίκαιο – Διεθνείς Κανονισμοί στη Ναυτιλία – Εφαρμογές
- Ιστορία Σύγχρονης Τέχνης
Τρίτη 10-6-2025
- Υγιεινή
- Προγραμματισμός Υπολογιστών
- Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης (ΑΟΔ)
- Στοιχεία Μηχανών
Πέμπτη 12-6-2025
- Ηλεκτρικές Μηχανές
- Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις
- Ναυσιπλοΐα II
- Ναυτικές Μηχανές
Παρασκευή 13-6-2025
- Τεχνολογία Υλικών
- Οικοδομική
- Μηχανές Εσωτερικής Καύσης II (ΜΕΚ II)
- Ψηφιακά Συστήματα
Δευτέρα 16-6-2025
- Στοιχεία Ψύξης – Κλιματισμού
- Κινητήρες Αεροσκαφών
- Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων
Πρόγραμμα ειδικών και μουσικών μαθημάτων 2025 για ΓΕΛ & ΕΠΑΛ:
Σάββατο 14-6-2025
- Ισπανικά, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Τρίτη 17-6-2025
- Αγγλικά, ώρα έναρξης: 10:00 π.μ.
Τετάρτη 18-6-2025
- Γερμανικά, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Πέμπτη 19-6-2025
- Ελεύθερο Σχέδιο, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Παρασκευή 20-6-2025
- Γραμμικό Σχέδιο, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Σάββατο 21-6-2025
- Μουσική Αντίληψη, Θεωρία και Αρμονία, ώρα έναρξης: 10:00 π.μ.
Δευτέρα 23-6-2025
- Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Τρίτη 24-6-2025
- Γαλλικά, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Τετάρτη 25-6-2025
- Ιταλικά, ώρα έναρξης: 8:30 π.μ.
Πηγή: skai.gr












