Αυστηρό μήνυμα στους εργολάβους να μπει «γκάζι» στα εργοτάξια των μεγάλων έργων προκειμένου να μην χαθεί ούτε ένα ευρώ από τα έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης συνολικού ύψους περίπου 2,5 δισ. έστειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στους εργολάβους με τους οποίους συναντήθηκε χθες στο Μέγαρο Μαξίμου.
Στο επίκεντρο βρέθηκε η πρόοδος των έργων υποδομής που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς και τα σοβαρά εμπόδια που απειλούν την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων: γραφειοκρατία, απαλλοτριώσεις, καθυστερήσεις πληρωμών, δικαστικές προσφυγές αλλά και καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι ζητήθηκαν «σκονάκια» από τις εταιρείες για τα έργα και τα εμπόδια που μπαίνουν και απειλούν το χρονοδιάγραμμα προκειμένου να επιλυθούν προβλήματα και δυσκολίες.
Έργα που έχουν εκτροχιαστεί – Αποζημίωση για τον ΒΟΑΚ
Ήδη αρκετά έργα εμφανίζουν καθυστερήσεις σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό. Όπως αποκάλυψε το creta24.gr, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ, που υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ με προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Με πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το Δημόσιο αναγκάζεται επιμηκύνει το χρονοδιάγραμμα του έργου κατά 498 ημέρες (16,3 μήνες) έως τον Αύγουστο του 2028 (από Απρίλιο του 2027) και να καταβάλει αποζημίωση για τις καθυστερήσεις στην παράδοση των εργοταξίων και να διαχειριστεί τις απαιτήσεις των εργοληπτικών επιχειρήσεων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Αktor ύψους 124,5 εκατ. ευρώ.
Η καθυστέρηση οφείλεται αποκλειστικά στην αργοπορημένη παράδοση των χώρων κατασκευής – που παραδόθηκαν τμηματικά τον Απρίλιο και Μάιο του 2025, αντί για τον Απρίλιο του 2024 όπως προβλεπόταν. Το υπουργείο επισημαίνει ότι δεν υπήρξε υπαιτιότητα του αναδόχου και ότι δεν υπήρχε δυνατότητα να εκτελεστούν εργασίες νωρίτερα. Η αποζημίωση θα οριστικοποιηθεί με την προσκόμιση δικαιολογητικών, ενώ η περίοδος λειτουργίας και συντήρησης παραμένει αμετάβλητη στα 26 έτη.
Μετοχικές ανατροπές
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται και στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης καθώς στο κεντρικό τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, προϋπολογισμού περίπου 2 δισ. ευρώ, έχει εγκριθεί χρηματοδότηση ύψους 200 εκατ. ευρώ από το RRF. Ωστόσο, πέρα από τις απαλλοτριώσεις, τις αρχαιολογικές έρευνες και τις αντιδράσεις τοπικών δήμων για τη χάραξη, έχουν προκύψει και σοβαρές μετοχικές ανατροπές.
Μετά την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις από την Aktor, οι ισορροπίες στο επενδυτικό σχήμα αλλάζουν. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που έχει αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής, εμφανίζεται πλέον με ποσοστά πολύ κοντά στην τελευταία, γεγονός που δημιουργεί την ανάγκη διευθέτησης για το ποιος θα έχει τον έλεγχο και πώς θα μοιραστεί η «πίτα» της παραχώρησης.
Το άρθρο “Το μήνυμα του Κ.Μητσοτάκη στους εργολάβους για ΒΟΑΚ“, δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο CRETA24.