Eκδηλώσεις τιμής και μνήμης για τον Ήρωα Σμηναγό, Κώστα Ηλιάκη, ο οποίος έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια επεισοδίου με τουρκικό μαχητικό στις 23 Μαΐου του 2006, πραγματοποιήθηκαν και φέτος στην Κάρπαθο.
Σήμερα συμπληρώνονται 19 χρόνια από τον θάνατο του Ήρωα Σμηναγού και όπως κάθε χρόνο, η Πολεμική Αεροπορία, ο Δήμος Καρπάθου και ο Δήμος Χανίων, συνδιοργάνωσαν επιμνημόσυνη δέηση στον χώρο του μνημείου του.
Το παρών έδωσαν ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Θανάσης Δαβάκης, εκπρόσωποι των δήμων Χανίων και Καρπάθου, η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, συγγενείς, φίλοι και συνάδελφοι του Χανιώτη σμηναγού.
Ο αδερφός του Kώστα Ηλιάκη, Φίλιππος.
Το χρονικό της τραγωδίας
Το ρολόι έδειχνε 12:42 στις 23 Μαΐου 2006, όταν το F-16 με χειριστή τον σμηναγό Ηλιάκη διεμβολίστηκε από ένα τουρκικό μαχητικό που έκανε επικίνδυνους ελιγμούς για να προστατεύσει ένα τουρκικό RF-4 με φωτογραφικές μηχανές που επιχειρούσε να φωτογραφίσει συστοιχίες αντιαεροπορικών S-300.
Εκείνη την ημέρα 4 ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη F-16 πήραν την διαταγή να απογειωθούν από αεροδρόμιο της Κρήτης. Στόχος τους να αναγνωρίσουν και να αναχαιτίσουν 4 τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη, τα οποία αποτελούσαν τη συνοδεία φωτογραφικού αεροσκάφους RF-4 της Πολεμικής Αεροπορίας της Τουρκίας.
Το τουρκικό Rf-4 θα πήγαινε στα παράλια της Κρήτης προκειμένου να εντοπίσει και να φωτογραφίσει τις θέσεις όπου είχε αναπτυχθεί το ρωσικό πυραυλικό σύστημα S-300. Στο ίδιο σημείο βρισκόταν και μία τουρκική φρεγάτα.
Τα ελληνικά μαχητικά πλησίασαν τα τουρκικά και ο σμηναγός Κώστας Ηλιάκης, πλησίασε το φωτογραφικό αεροσκάφος μετά την εντολή του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας προκειμένου να καταγράψει τον εξοπλισμό του.
Εκείνη την στιγμή ο σμηναγός του τουρκικού F-16 χωρίς ειδοποίηση πραγματοποίησε έναν επικίνδυνο ελιγμό και συγκρούστηκε με το F-16 που πιλοτάριζε ο Κώστας Ηλιάκης. Το μαχητικό χτύπησε πάνω στην καλύπτρα του ελληνικού F-16 με αποτέλεσμα ο Έλληνας σμηναγός να χάσει τη ζωή του ακαριαία. Ο Τούρκος σμηναγός διασώθηκε καθώς χρησιμοποίησε το εκτινασσόμενο κάθισμα και έπεσε στην θάλασσα.
Σε βίντεο που δημοσιοποιήθηκε φαίνεται να καταγράφεται η στιγμή που τα δύο μαχητικά συγκρούονται αλλά και η έκρηξη που ακολούθησε. Ο Έλληνας πιλότος άλλου F-15 που παρακολουθεί το περιστατικό ενημερώνει τους χειριστές στο ραντάρ της Σητείας (Κρόνος): «“Κρόνος” έχουν τρακάρει δύο F16 νότια της Καρπάθου».
Ποιος ήταν ο Κώστας Ηλιάκης
Ο Κώστας Ηλιάκης, ο τέταρτος γιος του Ιωάννη και της Ειρήνης Ηλιάκη, είχε γεννηθεί στα Χανιά, στις 15 Αυγούστου 1970.
Αφού μαθήτευσε σε δημόσια σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των Χανίων, ο νεαρός Κώστας, άνθρωπος χαμηλών τόνων, μεθοδικός και ψύχραιμος, εισήχθη το 1989 στη Σχολή Ικάρων, τη μοναδική επιλογή του στο μηχανογραφικό δελτίο για τη συμμετοχή στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Επιμελής Ίκαρος, ο Κώστας ορκίστηκε ανθυποσμηναγός το καλοκαίρι του 1993 και τοποθετήθηκε στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος (120 ΠΕΑ), προκειμένου να ολοκληρωθεί η πτητική του εκπαίδευση με αεροσκάφη Τ2.
Ακολούθως τοποθετήθηκε στην 115 ΠΜ, και πιο συγκεκριμένα στην 340 Mοίρα Βομβαρδισμού (αεροσκάφη Α-7 Corsair).
Κατά τη διάρκεια της προαναφερθείσης περιόδου φοίτησε στο Σχολείο Όπλων Τακτικής (ΣΟΤ), παρακολούθησε το Πρόγραμμα Τακτικής Ηγεσίας και κατέστη, σε συνδυασμό με τις ικανότητες και την ευσυνειδησία του, ένας από τους πλέον ικανούς επαγγελματίες στο χώρο του.
Έτσι, το 2002 αποτέλεσε μέρος του πυρήνα των 10 Ιπταμένων που στάλθηκαν στις ΗΠΑ για εκπαίδευση στα νέα F-16 Block 52+.
Αφού ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή του, ο Κώστας επέστρεψε στην Ελλάδα, στην 347 Μοίρα της 111 ΠΜ (Νέα Αγχίαλος Βόλου), μέχρι να αφιχθούν τα νέα αεροσκάφη στην 115 ΠΜ.
Τον Ιούνιο του 2003 μετατέθηκε στην 340 Μοίρα της 115 ΠΜ, στην αγαπημένη του «Αλεπού» (στο έμβλημα της Μοίρας παριστάνεται μια αλεπού, ενώ το χαρακτηριστικό κλήσης είναι το FOX), όπου απέκτησε επιπλέον εμπειρίες στην αναχαίτιση με τα νέα F-16 Block 52+, έλαβε μέρος στο σχεδιασμό και την εκτέλεση νυχτερινών επιχειρήσεων, ενώ κατέστη εκπαιδευτής αέρος.
Το άρθρο “Κώστας Ηλιάκης: 19 χρόνια από τον θάνατο του ήρωα Σμηναγού – Επιμνημόσυνη δέηση στην Κάρπαθο“, δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο CRETA24.