Το υψηλό κόστος ζωής, τα πανάκριβα ενοίκια και οι δυσκολίες εξεύρεσης στέγης είναι οι κύριοι και βασικοί παράγοντες που «διώχνουν» τους εκπαιδευτικούς από τον νομό Ρεθύμνου, καθιστώντας τα σχολεία του «δυσπρόσιτα». Όπως γράφουν σε ρεπορτάζ τους τα «Ρεθεμνιώτικα Νέα», το πρόβλημα που αφορά σχεδόν όλες τις περιοχές του νησιού τείνει να πάρει ανησυχητικές διαστάσεις και σίγουρα δεν περνά απαρατήρητο τουλάχιστον από την εκπαιδευτικά κοινότητα. Θα πρέπει όμως ταυτόχρονα να ενεργοποιήσει τα αντανακλαστικά της πολιτείας και της τοπικής κοινωνίας.
Η τρίτη φάση των αναπληρωτών που πραγματοποιήθηκε τη Τρίτη ήταν αποκαλυπτική για το μέγεθος του προβλήματος σε όλη τη χώρα, αλλά ιδιαίτερα στην Κρήτη και στο Ρέθυμνο, όπου οι ελλείψεις προσωπικού είναι μεγάλες.
Μια κατάσταση που από τη μια δείχνει τον περιορισμένο αριθμό προσλήψεων που έγιναν από το υπουργείο Παιδείας, και από την άλλη, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, προκύπτει ότι διατέθηκαν πιστώσεις για την κάλυψη κενών θέσεων, ωστόσο δεν υπήρξε ανταπόκριση από τους εκπαιδευτικούς, καθώς δεν είχαν συμπεριλάβει στις προτιμήσεις τους τον νομό Ρεθύμνης.
Αναλυτικά τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του νομού τα εκπαιδευτικά κενά ήταν 332 εκ των οποίων καλυφθήκαν μόλις τα 98 (το 29%).
Ειδικότερα, στην Α/θμια από τις 181 κενές θέσεις καλύφθηκαν οι 47, (ποσοστό κάλυψης 26%) και στη Δευτεροβάθμια από τις 151 κενές θέσεις καλύφθηκαν οι 51 (ποσοστό κάλυψης το 33,78%).
Για την ειδική αγωγή οι κενές θέσεις ήταν 175 και καλύφθηκαν μόλις οι 37 (μόλις το 21,14%). Αναλυτικότερα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το ποσοστό κάλυψης άγγιξε το 27,94% και στην Πρωτοβάθμια μόλις το 16,8%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση από τους 70 δασκάλους για παράλληλη στήριξη προσελήφθησαν μόλις οχτώ και στα τμήματα ένταξης κανείς. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί μαθητές που χρήζουν και έχουν δικαίωμα παράλληλης στήριξης κατόπιν μάλιστα σχετικής γνωμάτευσης δεν θα μπορούν να την έχουν.
Η εκπαιδευτική κοινότητα κάνει λόγο για μια από τις δυσκολότερες χρονιές της τελευταίας δεκαετίας και επαναλαμβάνει το πάγιο αίτημά της να γίνονται μαζικές προσλήψεις στην αρχή της σχολικής χρονιάς προκειμένου να καλύπτονται οι κενές θέσεις.
«Αυτή είναι η εικόνα της «κανονικότητας» που ευαγγελίζεται το Υπουργείο Παιδείας: Μαθητές χωρίς δασκάλους, παιδιά με αναπηρίες χωρίς στήριξη, σχολεία που λειτουργούν χάρη στην αυταπάρνηση των εκπαιδευτικών», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης, Γιάννης Μαρινάτος, ενώ ο προϊστάμενος της Α/θμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου Λ. Καρβούνης, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» δεν έκρυψε την αγωνία του και την ανησυχία του για την κατάσταση που τείνει να δημιουργηθεί λέγοντας χαρακτηριστικά: «Μας ανησυχεί γιατί φαίνεται δεν προτιμούν το Ρέθυμνο. Είναι επειδή δεν μπορούν να συμβιώσουν μαζί μας; Δεν μπορούν να βρουν σπίτι; Δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες τους στην πόλη μας; Πρέπει να είναι φιλόξενη πόλη το Ρέθυμνο. Δεν μπορεί να μην θέλει να έρθει ο κόσμος. Αυτό πρέπει να το δούμε όλοι ως Ρεθεμνιώτες. Όχι μόνο η εκπαίδευση. Ως πόλη».
234 ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία του νομού
Μια από τις πιο δύσκολες χρονιές της τελευταίας δεκαετίας φαίνεται να βιώνουν οι σχολικές κοινότητες, τουλάχιστον σε επίπεδο Ρεθύμνου. Αν και βρισκόμαστε στα μέσα Νοεμβρίου οι κενές θέσεις εκπαιδευτικών και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης είναι πάρα πολλές, ακόμη και μετά την ανακοίνωση των προσλήψεων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών της Γ’ Φάσης, το απόγευμα της Τρίτης. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσαν στα «Ρεθεμνιώτικα Νέα» οι δύο διευθυντές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου αλλά και τα συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών του νομού, τα κενά των εκπαιδευτικών αγγίζουν τα 234 συνολικά, τόσο στη γενική όσο και στην ειδική αγωγή.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την Α/θμια Εκπαίδευση, μετά και την Γ’ Φάση των προσλήψεων, στη γενική αγωγή από τις 74 κενές θέσεις καλύφθηκαν οι 29 (45 κενά), ενώ στην ειδική αγωγή από τις 107 κενές θέσεις καλύφθηκαν μόλις οι 18 (89 κενά). Συνολικά τα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του νομού αυτή τη στιγμή υπολείπονται 134 νηπιαγωγών και δασκάλων. Από την άλλη, για τη Β/θμια Εκπαίδευση στη γενική αγωγή από τις 83 κενές θέσεις καλύφθηκαν οι 32 (51 κενά), ενώ στην ειδική αγωγή από τις 68 κενές θέσεις καλύφθηκαν οι 19 (49 κενά) και αυτές αφορούν μονάχα παράλληλη στήριξη. Δηλαδή συνολικά στα γυμνάσια και στα λύκεια του νομού έχουν μείνει 100 κενές θέσεις.
«Προσμέναμε πολύ μεγαλύτερο αριθμό προσλήψεων τώρα στην Γ΄ Φάση. Είναι δύσκολα τα πράγματα. Βρισκόμαστε στον Νοέμβριο και τέτοια εποχή τόσα κενά δεν είχαμε τα τελευταία χρόνια. Είναι από τις δύσκολες χρονιές. Ενδεχομένως μια από τις δυσκολότερες της τελευταίας δεκαετίας», δήλωσε χαρακτηριστικά στα «Ρεθεμνιώτικα Νέα» ο Παναγιώτης Αντωνιάδης, αναπληρωτής διευθυντής της ΔΔΕ Ρεθύμνου.
«Οι εκπαιδευτικοί που πήραμε ήταν λίγοι σε σχέση με αυτά που ζητήσαμε. Αλλά προσπαθήσαμε και καταφέραμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν με αυτά που πήραμε», ανέφερε από την πλευρά του ο Λάμπρος Καρβούνης, διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου.
Οι κενές θέσεις των εκπαιδευτικών μέσα Νοεμβρίου δεν ήταν ποτέ άλλοτε τα τελευταία χρόνια τόσες πολλές και μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται και στην ειδική αγωγή με πολλά παιδιά να μένουν τελικά χωρίς παράλληλη εκπαιδευτική υποστήριξη, ενώ κατέχουν την αντίστοιχη γνωμοδότηση από την ίδια την πολιτεία. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης οι Δάσκαλοι Παράλληλης Στήριξης που προσλήφθηκαν είναι μόλις 8 από τους 70 που χρειάζονται, ενώ για τα Τμήματα Ένταξης δεν προσλήφθηκε κανένας από τους 13 που απαιτούνταν. Το αποτέλεσμα είναι πως δεν θα λειτουργήσουν πολλά τμήματα ένταξης σε σχολεία του νομού, ενώ πολλά παιδιά μένουν χωρίς παράλληλη στήριξη και μάλιστα πολύ περισσότερα από τα 62, καθώς ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης υποστηρίζει συχνά περισσότερα του ενός παιδιού, σύμφωνα με τον Γιάννη Μαρινάτο, πρόεδρο του συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών νομού Ρεθύμνης, ο οποίος στα «Ρεθεμνιώτικα Νέα» τόνισε: «Απουσιάζουν εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης από παιδιά που τα έχουν ανάγκη και υπάρχουν γνωματεύσεις. Δεν είναι 70 τα παιδιά που μένουν χωρίς παράλληλη στήριξη. Γιατί ένας εκπαιδευτικός μπορεί να υποστηρίζει δύο και τρία παιδιά. Να μας απαντήσει το υπουργείο πως είναι δυνατόν η πολιτεία να κάνει διαγνώσεις, να λέει η ίδια η πολιτεία ότι τα παιδιά αυτά θέλουν ειδική εκπαιδευτική υποστήριξη και ενίσχυση και την ίδια στιγμή να μην την παρέχει σε αυτά τα παιδιά».
Μεγάλο επίσης πρόβλημα δημιουργείται και με τα μαθήματα ειδικοτήτων όπως εικαστικά, μουσική, θεατρική αγωγή, γερμανικά και γαλλικά όπου στην Α/θμια Εκπαίδευση δεν προσλήφθηκε κανένας εκπαιδευτικός για αυτές τις θέσεις. «Δεκάδες ολοήμερα τμήματα παραμένουν κλειστά, εκατοντάδες οικογένειες δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, και πολλοί μαθητές δεν διδάσκονται βασικά μαθήματα όπως Γαλλικά και Γερμανικά», αναφέρει ο κ. Μαρινάτος.
Μεγάλο πρόβλημα σύμφωνα με τον Χρήστο Σουρουλή, πρόεδρο της ΕΛΜΕ Ρεθύμνου εντοπίζεται μέχρι στιγμής επίσης στα σχολεία της ενδοχώρας ιδίως του Αμαρίου, όπου λόγω της έλλειψης εκπαιδευτικών οι ώρες μαθήματος είναι τέσσερις συνολικά ακόμη και τρεις. «Μεγαλύτερο πρόβλημα υπάρχει στην ενδοχώρα. Ειδικά στα σχολεία του Αμαρίου τελειώνουν στην 3η ή 4η ώρα τα παιδιά το μάθημά τους», δηλώνει ο ίδιος χαρακτηριστικά στα «Ρ.Ν.».
Ο κ. Αντωνιάδης επεσήμανε πάντως πως τουλάχιστον σε επίπεδο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα γίνει ένας αγώνας δρόμου τώρα προκειμένου να τοποθετηθούν οι νεοδιόριστοι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί ισότιμα και στην ενδοχώρα του νομού και στον μητροπολιτικό δήμο, προκειμένου να μην τεθούν άλλα ζητήματα σοβαρά ιδίως για τα σχολεία της επαρχίας, και συγκεκριμένα για τα παιδιά του Λυκείου, καθώς είναι εκείνα που εξετάζονται στα πανελλαδικά μαθήματα (Γ’ Λυκείου) αλλά έχουν και να ανταποκριθούν στις εξετάσεις της Τράπεζας Θεμάτων (Α’ και Β’ Λυκείου). «Σε αυτή τη φάση θα κοιτάξουμε να στελεχώσουμε τα σχολεία της ενδοχώρα περισσότερο. Θα κινηθούμε αναλογικά. Πρώτο μέλημά μας ήτανε τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, εκεί που είχαν κενά τα Λύκεια. Αλλά και στα μαθήματα στην Α’ και Β’ Λυκείου που εξετάζονται με Τράπεζα Θεμάτων. Τώρα είπαμε να το πάμε αναλογικά να στελεχωθούν σχολεία τα οποία δουλεύουνε με τετράωρα. Προσπαθούμε να μην είναι μεγαλύτερο το πρόβλημα στα σχολεία της ενδοχώρας».
Η τουριστικοποίηση απειλεί την εκπαίδευση
Η εικόνα που παρουσιάζεται αυτή τη στιγμή στα σχολεία του νομού αποκαλύπτει προβληματικές καταστάσεις σε πολλά επίπεδα. Αυτό που είναι εμφανές στην πρωτοβάθμια τουλάχιστον εκπαίδευση, όπως τονίζουν σε δηλώσεις τους στα «Ρ.Ν.» τόσο ο προϊστάμενος της Α/θμιας Λ. Καρβούνης όσο και πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Γ. Μαρινάτος, είναι ότι ο νομός Ρεθύμνης δεν είναι πια ελκυστικός για τους εκπαιδευτικούς, καθώς φάνηκε ότι για πολλούς δεν ήταν στις προτιμήσεις τους ο νομός ώστε να υπηρετήσουν ως αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.
Αυτό αποδίδεται από πολλούς στην τουριστικοποίηση που βιώνει η πόλη, με πολλά διαμερίσματα και κατοικίες πλέον να προσφέρονται μονάχα για βραχυχρόνιες μισθώσεις σε τουρίστες, ενώ το διάστημα της «off-season» διατίθενται σε άλλες πληθυσμιακές ομάδες (φοιτητές, εργαζόμενους) με εξαιρετικά υψηλό κόστος. Και βέβαια δεν είναι μόνο η στέγαση. Η ακρίβεια στα τουριστικά μέρη αγγίζει και άλλους τομείς οι οποίοι φυσικά και επηρεάζουν την καθημερινή ζωή ενός εργαζόμενου ο οποίος δεν μπορεί να ανταποκριθεί με τον μισθό του δημοσίου. «Η Κρήτη, με το υψηλό κόστος ζωής, τα εξωφρενικά ενοίκια και την τουριστική πίεση, έχει πάψει να είναι ελκυστική για τους αναπληρωτές. Κι όμως, το Υπουργείο επιλέγει να αδιαφορεί, αντί να αντιμετωπίσει τις αιτίες της κρίσης», αναφέρει στα «Ρ.Ν.» ο Γιάννης Μαρινάτος.
Από την πλευρά του ο κ. Καρβούνης δεν έκρυψε την ανησυχία του και μιλώντας στα «Ρ.Ν.» τόνισε ότι: «Μας ανησυχεί το ότι οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να μην προτιμούν το Ρέθυμνο. Δεν μπορούν να βρουν σπίτι; Δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες τους στην πόλη μας; Πρέπει να είναι φιλόξενη πόλη το Ρέθυμνο. Δεν μπορεί να μην θέλει να έρθει ο κόσμος. Αυτό πρέπει να το δούμε όλοι ως Ρεθεμνιώτες. Όχι μόνο η εκπαίδευση. Ως πόλη. Δεν μπορεί να μείνει απαρατήρητο από κανέναν Ρεθεμνιώτη», σχολιάζει χαρακτηριστικά ο κ. Καρβούνης.
Ο τουρισμός όπως όλοι παραδέχονται αποτελεί βασικό πυλώνα άνθησης της τοπικής κοινωνίας. Αλλά δεν γίνεται να λειτουργεί εις βάρος άλλων σημαντικών παραγόντων ανάπτυξης όπως η παιδεία. «Πρέπει να κάνουμε κάτι σαν Ρεθεμνιώτες», καταλήγει ο κ. Καρβούνης.
Το άρθρο “Οι λόγοι που… διώχνουν τους εκπαιδευτικούς από το Ρέθυμνο“, δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στο CRETA24.











